Refu Blog

Orice fotograf profesionist stie ca in afara de un aparat performant si de cunostintele tehnice necesare mai sunt necesare si alte ingrediente pentru a realiza fotografii frumoase: lumina potrivita, creatvitate, inspiratie, bune abilitati de colaborare (mai ales in cazul fotografilor de nunta) si, de ce nu, un dram de noroc. In timp ce unele dintre cele enumerate mai sus sunt mai usor sau mai greu controlabile, lumina este – din fericire – cel mai usor de “stapanit” in cazul in care cel care apasa pe butonul declansatorului vine cu temele facute de acasa si isi alege bine momentul zilei in care fotografiaza.

In primul rand, e important de spus de la inceput ca nu exista lumina buna si lumina proasta (sau rea), asa cum de foarte multe ori auzim. Exista lumina potrivita pentru un subiect si un cadru si lumina nepotrivita. De aceea este foarte important pentru fotograf sa stabileasca de la inceput ce fel de rezultate doreste sa obtina prin fotografiile lui pentru asfel poate trece la urmatoarea etapa, adica alegerea modului de iluminare si, in cazul luminii naturale, a momentului in care are loc sedinta foto.

Lumina in fotografie poate fi exclusiv naturala (lumina soarelui), exclusiv artificiala (blitz-uri, lampi cu lumina continua si altele prostioare) sau mixta (caz in care unul dintre tipurile de lumina este predominant). Articolul acesta va face referire doar la lumina naturala si la modalitatea de utilizare si controlare a acesteia, astfel incat sa se obtina rezultatele dorite.

O a doua caracteristica a luminii este temperatura de culoare. Aceasta se referira la culoarea luminii si este exprimata in grade Kelvin. Ca sa va fie mai usor de vizualizat imaginati-va ca temperatura de culoare a luminii de la o lumanare are in jur de 1.800 K, lumina de la rasarit si apus au in jur de 2500-3000 K, intr-o zi insorita, la pranz, temperatura de culoare este 5000 K, iar intr-o zi cu nori 6.500 K. Cuoasterea temperaturilor de culoare este importanta atat in situatiile in care doriti sa obineti o fotografie  “corecta”, care sa redea cat mai fidel culorile existente in momentul realizarii dar si in situatiile in care fotograful doreste sa se exprime creativ, modificand intentionat balansul de alb din camera.

A treia caracteristica a luminii care influenteaza aspectul une fotografii este “duritatea”. O lumina este denumita dura in situtatia in care umbrele pe care aceasta le creaza sunt puternice, trecerea de la o zona luminata la una intunecata fiind brusca. Implicit, o lumina care creaza umbre cu trecere graduala spre zonele bine luminate este de obicei denumita soft.

Odata stabilite cele trei repere importante de mai sus, putem trece la alegerea momentelor optime pentru fotografierea in timpul zilei. O impartire simplista a momentelor unei zile, din punct de vedere al luminii ar fi urmatoarea: rasarit sau apus, zi insorita sau zi cu cer innorat.

Rasaritul si apusul ofera conditii de lumina aproximativ similare din punct de vedere al temperaturii de cunoare, singura diferenta fiind ca rasaritul este de obicei de un rosu mai aprins. In ceea ce priveste umbrele, fotografiind in aceste momente ale zilei veti obtine niste umbre moi, foarte potrivite pentru situatiile cand se doreste obtinerea unor peisaje romantice invelite placut in nuante calde de rosu, galben, portocaliu. In plus, lumina de la rasarit sau de la apus este exceptionala pentru portete: o camera + o blenda + un model pot face minuni intr-un peisaj frumos. Foarte multi fotografi de nunta prefera aceste momente ale zilei pentru realizarea unei sedinte foto, de obicei de tipul trash the dress sau love the dress, rareori fiind posibila fotografierea cuplului in ziua nuntii la aceste ore pentru ca pur si simplu in acest interval sunt programate alte activitati. Nu doar miresele pot benefiicia de lumina placuta de apus/rasarit ci si fotografiile cladirilor cu o arhitectura veche  arata fabulos. Una peste alta, ar mai trebui sa stiti ca, desi apusul si rasaritul dureaza efectiv doar cateva minute, cea mai buna perioda pentru a realiza fotografii este ora care precede apusul sau urmeaza imediat dupa rasarit si se numeste sugestiv golden hour. Exista tehnici foarte creative de imbinare a luminii artificiale cu lumina naturala din aceste perioade ale zilei, dar acestea fac un subiect separat.

O zi insorita ofera fotografului, asa cum explicam putin mai sus o temperatura de culoare de aproximativ 5.000 K, care nu genereaza culori la fel de spectaculoase ca cele descrise a punctul anterior, ba chiar le face sa fie putin mai spalacite in opinia mea. Basca, daca fotografiati in lumina directa fara sa stiti precis ce vreti sa obtineti, umbrele dure va pot crea dificultati in decizia de setarea a expunerii. Multi fotografi de nunta profesionisti cauta, in aceste situatii un petic de umbra, unde lumina este mai uniforma. Vor obtine, astfel, fotografii corect realizate din punct de vedere tehnic, dar fotografiile vor destul de “plate” din punct de vedere al umbrelor daca nu este folosit un modificator de lumina sau niste lumini artificiale suplimentare. O recomandare pe care as face-o oricarui fotograf este sa incerce sa fie creativ si sa fotografieze in zone in care se alterneaza lumina solara directa cu umbre inchise, expunand astfel incat highlight-urile sa fie perfect vizibile, iar zonele umbrite vor parea pe fotografie negre. Cu putin exercitiu veti observa ca vor deveni vizibile niste tipare sau modele, greu de distins altfel decat in fotografii, datorita faptului ca ochiul umanare un dynamic range mult mi mare decat aparatul foto. Va veti educa astfel mintea sa caute fotografii pe care ochiii nu le vad si veti descoperi o lume fascinanta.

Am lasat la final aceasta posibilitatea, pentru ca din punctul meu de vedere este cel mai putin ofertanta. O zi cu cer innorat lasa foarte putin loc de manevra in creativitatea unui fotograf. E adevarat ca nu complica lucrurile atat de mult pe cat o face soarele sus pe cer si nici un nor, dar nici altceva decat sa sperati de niste nori mai dramatici nu puteti face are lucru. Va veti gasi in situatia in care sunteti la umbra si aveti multa libertate de miscare. Caz in care, daca fotografiat oameni, recomandarea mea este sa montati rapid blitz-urile sau sa scoateti din geanta lumina vide sau orice modificator de lumina care v-ar putea ajuta sa dati o minima directionalitate luminii din fotografiile voastre pentru ca altfel veti avea niste fotografii corect expuse si atat. Zilele innorate nu sunt nemaipomenite nici pentru fotografiile arhitecturale, pentru ca si in acest caz lipseste aceeasi directie a luminii.

Acestea sunt momentele zilei, impartite si organizate destul de simplist de mine, Codrin Munteanu, fotograf principal la OC Photography. Din punctul meu de vedere mai sunt inca cel putin doua “momente ale zilei” in care puteti realiza fotografii geniale: noapte si pe ploaie, dar despre acest subiect poate voi mai scrie intr-un viitor guest-post pe blog-ul lui Andrei, caruia ii multumesc pentru oportunitatea oferita . Daca vreti sa aflat mai multe despre fotografie, sa ne vedeti portofoliul sau sa cititi sfaturi utile pentru fotografi si mirese, va invit sa ne vizitati site-ul https://ocphotography.ro.

 

Author

Mai multe informatii aici: http://www.refu.ro/despre/

Write A Comment